Dubai’de 2 Ay

Bilal UÇAR
9 min readSep 4, 2024

--

2024 Yılbaşında sahibinden.com’un hibrit modelde çalışmaya devam edeceğini açıklamasının ardından işten ayrıldım ve freelance çalışmaya başladım. Halihazırda bağlı olduğum bir şirket yokken dil eğitimi almak ve yurt dışı seyahati deneyimlemek için araştırmalara başladım.

Yazıya devam etmeden önce Nisan-Haziran 2024'te yaşadığım deneyimden bahsedeceğimi ve bazı prosedür, uyuglamaların ve fiyatların değişebilieceğini unutmamanız gerektiğini hatırlatmak isterim.

Pasaport

2024 Şubat ayının sonuna doğru pasaport başvurusunda bulundum. 1 hafta içinde pasaportum geldi.

Ülke Seçimi

2024 Mart ayının ortasında Mersin’de şubesi bulunan Endless Abroad Yurtdışı Eğitim’i arayıp ofislerine gittim. Kader Hanım ve oğlu Batuhan ile uzun uzun sohbet ettik. Birçok farklı ülke (İngiltere, Kanada, İrlanda, Malta, Dubai…) hakkında konuştuk. Ancak freelance çalıştığım ve daha önce yurt dışına çıkmadığım için en kolay ve garanti olan yolu seçmek istedim. Karşımdaki en iyi seçenek Dubai olmuştu. Vize hem sorunsuz hem de hızlı çıkacaktı.

Okul ve Program Seçimi

Dubai’deki İngilizce eğitim veren okulları ve paketlerini birlikte inceledik. Fiyat olarak sabah olan kurslar daha pahalı öğleden sonraki kurslar daha uygun fiyatlıydı. Benim de işim freelance olduğu için zaman fark etmeyecekti. English Path Dil Okulu’ndaki haftalık 15 saat ve toplamda 8 hafta öğleden sonra okula gidecek şekilde bir paket seçtik. Konaklama ile ilgili bilgi almak için ilgili yere e-posta gönderdiler. E-postaya hemen yanıt vermedikleri için sonraki süreçleri WhatsApp üzerinden devam ettirdik.

Paketin içerisinden konaklama, havalimanı transfer ücreti ve vize ücretini çıkarttım. 8 haftalık ve haftada 15 saatlik dil okulu ücreti (kitap ve materyal ücretleri dahil) 1850$ gibi ücrete denk geldi.

Ödemeyi yaptım ve sonrasında vize için belgeleri gönderdim. Bu arada konaklama ve uçak bileti için rezervasyon yaptım. English Path, seviye belirlemek için online olarak bir test gönderdi. Bu testi de tamamladım.

Vize Tipleri

8 haftalık bir dil eğitimi planladığım ve sonrasında tekrar Türkiye’ye döneceğim için 2 aylık turist vizesine başvurduk. Burada farklı seçenekler de mevcut. Vizenin tek girişli olup olmamasına göre, süresine göre vize ücretleri değişiyor. 2 haftadan 1 yıla kadar vize verilebiliyor. En kolay olanı turistik vize. Turist vizesi maksimum 90 güne kadar verilebiliyordu.

Vize Onayı

3–4 iş günü içerisinde vizem onaylandı. Gidiş tarihim gelene kadar olan süreçte Dubai hakkında videolar izleyerek detaylı bir araştırma yaptım. YouTube’da bazı videolar Dubai’yi çok iyi anlatırken bazı videolar olumsuz anlatıyordu. Bazı katı kuralların olması beni biraz endişelendirdi. Ancak korkulacak bir şeyin olmadığını gidince anladım.

Uçuş Öncesi Hazırlıklar

Yurt dışına çıkmadan önce hattımı yurt dışı kullanımına açtım. Ayrıca faturalı hat kullandığım için Turkcell halihazırda olan paketi yurt dışında kullanmak için günlük 250 TL gibi bir ücret çıkarıyordu. Ben uzun kalacağım için bunun yerine yurt dışı tarifesi olarak Yurt Dışı Standart Paketi aldım. Bu paketi almamın sebebi banka ve bazı internet hesaplarında mesaj olarak gelen doğrulama kodlarını alabilmek içindi. Arama, mesaj gönderme ve internet kullanmadığınız durumda herhangi bir ücret ödemiyorsunuz.

İnternetim olmayacağını düşünerek Google Translate uygulamasında İngilizce dilini, Google Maps uygulamasından Dubai haritasını ve toplu taşıma haritalarını telefonuma indirdim.

Havaalanı Süreçleri

Dubai’ye gitmek için önce İstanbul’a gittim. Uçuşuma bir gün kala İsrail-İran arasındaki gerginlikten dolayı İran’ın hava sahasını kapattığını ve kalkan uçağın Türkiye’ye tekrar döndüğü haberini gördüm. Uçuşumun erteleneceği fikri beni üzmüştü. Ancak ertesi gün uçuşların tekrar yapıldığını görünce rahatlamıştım. Uçuşumdan birkaç saat önce Sabiha Gökçen Havaalanı’na gittim. Önce yurt dışı çıkış harcını otomatlardan yatırdım. 2024 Nisan’da 150 TL idi. Bagaj, check-in işlemleri, pasaport kontrolü derken uçağı beklemeye başladım. Uçağı bekleyenlerin çoğu Türk olunca sanki yurt içi bir yere uçuyormuşum hissine kapıldım. 3–4 saatlik yolculuktan sonra Dubai Uluslararası Havalimanı’na indik.

Dubai’ye Varış

Havaalanında önce bir metroya bindik ve pasaport kontrol noktasına götürüldük. (Havaalanı çok büyük olduğundan küçük bir metro gibi bir araçla taşıma yapılıyor) Burada biraz heyecanlıydım ya bir aksilik çıkar ve anlaşamazsam diye tedirgindim. Pasaport kontrol noktasında pasaportumu ve vizemi verdim. Sonrasında yüz ve göz tarama işlemleri yapılarak ücretsiz bir SIM kart (DU) verildi ve kontrolden geçtim.

SIM Kart

Du SIM kartta tanımlı 1 günlük 1 GB internet paketi var. Bu ülkeye yeni gelenler için müthiş bir deneyim. Telefona hat almak için bir yer aramıyorsunuz ve iletişiminiz kopmadan hayatınıza devam edebiliyorsunuz. 1 gün geçtikten sonra Du uygulamasından istediğiniz paketi online olarak satın alabiliyorsunuz. Paket ücretleri Türkiye’den daha pahalı. Ancak orada internet paketinin Türkiye’deki kadar hızlı bitmediğini söyleyebilirim. İlk ay 20 GB olan bir paket yapmıştım ve 10 GB’ı kalmıştı.

Eğer tekrar paket yapmak istemiyorsanız, Dubai’de çok yaygın bir Wi-Fi ağı var. Halka açık çoğu yerde, alışveriş merkezlerinde, parklarda bu wifiler sayesinde sorun yaşamadan internete bağlanabilirsiniz.

Para Dönüşümü

Pasaport kontrolünden sonra bagajımı aldım ve yanımda bulunması için biraz döviz bozdurdum. Bu dönemde 1 AED (Birleşik Arap Emirlikleri Dirhemi) = 8.5 TL gibi bir değerdeydi. İzlediğim videolarda 3–4 TL’lerden bahsediliyordu. Ancak Dirhem, Dolar ile endeksli olarak arttığı için epey yükselmişti. 1 USD = 3,67 AED

Toplu Taşıma

Sırada havaalanından konaklayacağım yere metro ile gitmek vardı. Burada Türkiye’de olduğu gibi toplu taşımada kullanılan nol kart adı verilen bir kart satın aldım. Bu kartları metro, tramvay ve otobüs gibi toplu taşımalarda kullanabiliyorsunuz. Bu kartların bazı çeşitleri var.

  • Red nol card, 10 kere kullanılabilen veya maksimum 90 gün geçerliliği olan bir kart.
  • Silver nol card, uzun süre konaklayanlar için uygun bir kart. Ben silver nol card aldım (25 AED — 6 AED kart ücreti içerisinde 19 AED yüklü halde geldi).
  • Gold nol card ile metro ve tramvaylarda VIP vagonlarda seyahat edebiliyorsunuz. VIP vagonlarda koltuklar daha geniş ve ücreti pahalı olduğu için vagonlar daha boş.

Dubai’de metro ve tramvaylara binmeden dikkat etmeniz gereken bir şey var. Bu toplu taşıma araçları farklı türde vagonlar içeriyor. Bir ucundaki vagon kadın ve çocukların kullanabilmesi için ayrılmıştır. Diğer ucundaki vagon gold class vagonudur. Buraya sadece gold kart sahipleri binebilir. Orta vagonları ise cinsiyet ve kart fark etmeksizin herkes kullanabilir.

Unutmamanız gereken bir şey daha toplu taşımalarda kartı hem binerken hem de inerken okutmanız gerekiyor. Örneğin tramvaya kartınızı okutmadan binerseniz ve tramvayda bir kontrole rastlarsanız, 200 AED gibi bir ceza ödemeniz gerekiyor.

Taksi

Dubai’de Uber kullanılıyor, ancak Careem çok daha yaygın. Eğer ki taksi kullanacaksanız bu uygulama çok işinize yarayacaktır. Normal taksiyi de daha üst segment araçları da Careem üzerinden çağırabiliyorsunuz.

Konaklama

Dubai’ye giderken ilk hafta için bir otel ayarlamıştım. Sonrasında ise Airbnb’den oda kiralayarak konaklamaya devam ettim.

Aslında okul size farklı konaklama seçenekleri sunuyor. Ancak bu seçenekler okula oldukça uzak olduğu için tercih etmedim. Bunun yerine, okula daha yakın bir lokasyonda (Dubai Marina bölgesinde) Airbnb ile oda bulabiliyorsunuz. Konaklama ücreti, şehir merkezine uzaklığına, odada kalacağınız kişi sayısına ve odanın içinde özel kullanım tuvalet/banyo olmasına göre değişkenlik gösteriyor. Airbnb üzerinden kendi isteğinize göre bir yer bakabilirsiniz.

Okul

English Path, Dubai’de Knowledge Park bölgesinde okul ve ünversitelerin bulunduğu büyük bir kampüsün içerisinde yer alıyor. Dubai Marina bölgesine tramvay ile 3–4 durak veya yürüyerek 30–40 dk da gidebileceğiniz bir lokasyonda. Ayrıca Palm Adasının girişine oldukça yakın bir noktada. Tramvay ve metroyu kullanarak Dubai’nin birçok yerine kolayca ulaşabilirsiniz.

Kampüste bir food court alanı bulunuyor. Burada bazı restaurant ve kafeler var. Dubaide gezerken yanınızda su şişenizi taşımanızda fayda var. Birçok yerde ücretsiz su otomatları mevcut.

Okulda eğitim dışında uygun fiyatlı veya ücretsiz etkinlikler var. Dubai’nin turistik yerlerini gezmek, plajda voleybol oynamak, konuşma kulüplerine katılmak gibi birçok etkinliğe katılabilirsiniz.

Haftalık etkinlik programı örneği
Haftalık etkinlik programı örneği

Okuldaki eğitime gelirsek Türkiye’de yıllar önce deneyimlediğim kurstan çok çok iyi. En azından öğretmenler Türkçe anlatmıyor 😂 Neyse konuya geçelim. Aldığınız eğitimin kalitesi öğretmenden öğretmene bile değişebiliyor. Örneğin ilk 3 hafta dersime giren hoca kitaba çok bağlı ilerliyor ve çok fazla speaking üzerine düşmüyordu. Sonraki 3 haftada ise dersime giren öğretmen tek kelimeyle harikaydı. (Marjan öğretmenime buradan sevgilerimi iletiyorum.) Ders başlar başlamaz herkesle tek tek sohbet edip dün neler yaptığını anlatmasını istiyor ve konuşturmaya çalışıyordu. Zaten Türkiye’deki eğitim sistemi gereği grammer tarafında daha başarılı olduğumuzu düşünüyorum. Bize gerekli olan speaking.

Dubai’ de vizenin kolay olması nedeniyle çok fazla Türk’le karşılabilirsiniz. Örneğin bulunduğum sınıfın yarısında Türk öğrenciler vardı. Öğretmenler mümkün olduğunca sınıf içi etkinliklerde farklı ülkelerden olan öğrencileri birlikte çalıştırmaya çalışıyor ama bazı sınıflarda mevcudun yarısından fazlası Türk olması durumunda mecburen Türk öğrenci ile Türk öğrenci çalışmak zorunda kalabiliyor. Sınıfta tek Türk öğrenci ben olacağım gibi bir düşünceniz varsa neredeyse imkansız diyebilirim.

Market

Market fiyatları, gittiğim dönemde Türkiye’ye göre bazı ürünler daha uygun, bazıları ise daha pahalıydı. Ama genel olarak aşağı yukarı aynı diyebiliriz. Ülkemizden aşina olduğunuz Carrefour market her yerde mevcut. Fiyat/performans açısından önerebileceğim Day to Day ve VIVA Supermarket. Özellikle hediyelik eşya almak isterseniz, mutlaka Day to Day markete uğrayın.

Gezi

Dubai’de turistik amaçlı yapılabilecek birçok aktivite ve gezilecek yer mevcut. Eğer okulla gidecekseniz, haftalık olarak etkinlik programı açıklanıyor. Listeyi takip ederek istediğiniz etkinliklere katılabilirsiniz. İster okulla ister bağımsız olarak gezebilirsiniz. Okulla birlikte Abu Dhabi turu ve Çöl Safari turuna katılmıştım. İkisi de benim için çok keyifli ve oldukça farklı deneyimlerdi. Dubai’de gezilecek yerler ve yapılacak etkinlikler, farklı bir yazının konusu olabilir. Yazı çok fazla uzamaması için bu kısmı kısa tutuyorum.

Yemek

Dubai, yemek konusunda birçok ülke mutfağına ait restoranlar barındırıyor. Gittiğinizde çok fazla Türk restoranı görebilirsiniz. Türk restoranları genelde biraz daha pahalı olabiliyor. Fiyat aralığı da yediğiniz restorana bağlı olarak çok değişken. Talabat uygulamasından veya web sitesinden, örnek olarak Dubai Marina bölgesini seçerek fiyatlara bakabilirsiniz.

Güvenlik

Dubai’de bulunduğum süre boyunca kavga, tartışma, trafik kazası gibi olumsuz hiçbir durumla karşılaşmadım. Burada insanlar oldukça nazik, kimse kimseye karışmıyor ve özellikle kadınlar için oldukça güvenli bir ülke. İstediğiniz saatte dışarıya çıkıp rahatça dolaşabilirsiniz. Bu kadar çeşitli ülkeden insanın yaşadığı bir yerde, bu kadar güvenli bir ülke olması oldukça şaşırtıcı gelmişti. Ayrıca AVM’lerde, metro istasyonlarında veya okullarda x-ray cihazından geçmenize gerek yok. Gördüğüm kadarıyla sadece havaalanında x-ray cihazı var.

Whatsapp ve Facetime Kullanımı

Birleşik Arap Emirlikleri’nde Whatsapp ve FaceTime üzerinden konuşmak yasak. Geldiğiniz ülkede çalışan bu uygulamalar Dubai’de çalışmayacak ve dolayısıyla bu uygulamalar üzerinden sesli veya görüntülü konuşma yapamayacaksınız. Alternatif olarak Dubai olduğunuz süre boyunca Zoom ya da BOTIM kullanabilirsiniz.

Priz Kullanımı

Birleşik Arap Emirlikleri’nde prizler üç girişli. Eğer normalde bu tarz priz kullanmıyorsanız, yanınıza bir dönüştürücü getirmeniz sizin için faydalı olur.

Son olarak…

İlk yurt dışı deneyimi olarak neredeyse hiçbir olumsuzlukla karşılaşmayıp, bu kadar keyifli ve güzel geçmesinde emeği olan başta Endless Abroad Yurtdışı Eğitimi ve Mersin şubesi sahibi Kader Hanım’a, English Path’teki Altuğ Bey’e ve Marjan öğretmenime, kursu eğlenceli hale getiren tüm arkadaşlarıma teşekkürlerimi sunuyorum.

Yardımcı olabileceğim bir konu olursa yazmaktan çekinmeyin. (bilalucar.com)

Yüzlerce fotoğraf arasından seçmekte zorlandığım birkaç fotoğrafı şuraya bırakıyorum.

--

--